Proč používají různé automobilky stejné komponenty od stejných výrobců?
Vývoj automobilového průmyslu za posledních 20 let velice pokročil a byly do něj vynakládány obrovské sumy investic, jak v oblasti vývoje motorů, tak zejména ve vývoji pasivní bezpečnosti. Aby jednotlivé automobilky mohly držet krok, byly nuceny vytvořit ekonomické kooperace mezi sebou, jako nyní vidíme na mezivládní úrovni mezi státy EU. Začaly si vyměňovat některé komponenty, zejména motory a převodovky, či celé podvozky. Takže např. ve vozech Ford 1.6 TDCI naleznete motor od koncernu PSA (Peugeot, Citroën), tzv. 1.6HDI Ford Galaxy je VW Sharan, Peugeot Boxer se vyrábí v Itálii (Fiat Ducato) atd. Tyto kooperace byly způsobeny zejména ekonomickým tlakem, ale tento tlak byl dále přesunut na výrobce komponentů, náhradních dílů.
Automobilky jsou dnes pouze montážní závody, kterým subdodavatelé dodávají celé celky, tj. motory, převodovky či celé ventilační jednotky (Valeo z Rakovníka). Firma Hella z Mohelnice dodává kompletní světelnou techniku atd. Aby se náklady ještě více snížily, začaly automobilky odmítat skladování prakticky všech komponentů, a proto výrobci dílů začali dodávat tzv. „just in time“, což znamená neustálé dodávky „ přímo“ na montážní linku.
Automobilky si dnes vozy ani samy nenavrhují, ale nechávají si je navrhnout od známých studií, která působí zejména v Itálii, např. nám známý Bertone (zejména od dob Škody Favorit). Po navržení a schválení s tímto projektem automobilka oslovuje výrobce komponentů – náhradních dílů, hledají nejlepší ekonomickou variantu a tímto způsobem se sestaví prakticky celý vůz. Na automobilky z celého procesu většinou zůstane pouze svaření části karoserií a její lakování; některé mají své „motorárny“, kde ale opět motory smontují z komponentů dodavatelů (Bosch – vstřikování, válce a písty dodá Federal Mogul atd.) Tento proces má za následek, že kvalita všech automobilů (zejména těch evropských) je prakticky stejná, jelikož automobilky používají stejné dodavatele komponentů a stejný výrobní proces včetně kontroly kvality výrobních procesů, tzv. ISO 90002, který implementuje do výrobního systému automobilky prakticky stále stejné renomované světové firmy včetně totožného softwaru. Proto dnes prakticky neexistují nezávislé automobilky, ale vytvořily se velké koncerny jako GM, Fiat, VW, Ford, PSA, Daimler–Chrysler (v minulosti), Toyota, Renault–Nissan, aby tento systém byl ještě více efektivnější.
Provozovatel obchodní značky AUTOPLACE Rakovnická obchodní společnost s.r.o. kontakty na prodejní místa e-mail: centrala@autoplace.cz web: www.autoplace.cz |
IČ: 028 06 801 DIČ: CZ 028 06 801 č. účtu: 107-6733250207/0100 |
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 224110. |