Proč každý chce vozy do 100 tisíc najetých km a proč se nebát vozů se 150 tisíci km?
Jelikož konkurence mezi automobilkami je stále větší a větší a cenu již nelze více stlačovat, nabízejí automobilky jiné přidané hodnoty jako jsou např. záruky. (šestiměsíční byla v 80. letech min. století, dnes je záruka standardně 48 měsíců, u některých automobilek přišel i nový marketingový tah – záruka po dobu 5 let). Takto dlouhou záruku by si automobilky nemohly dovolit, kdyby si nebyly jisté svojí kvalitou a spolehlivostí, jelikož – jak jsme si popsali výše – automobilky jsou pouze montážní linky a marketingová studia. Hlavní tlak je na výrobce komponent – dílů. Ti jsou dnes velice úzce specializovaní a vyrábí vysoce kvalitní komponenty prakticky pro všechny automobilky, a to v obrovských objemech.
Aby dodavatel komponentů dostal zakázku od automobilky, musí nejen zajistit nejlepší cenu, ale zejména vysokou kvalitu, a to na cca 500 tisíc km ve standardních podmínkách při pravidelné kontrole a údržbě vozu. To znamená, že pokud má vůz najeto 150 tisíc km, nachází se ve fázi první třetiny své životnosti (jako u člověka ve věku 30 let). Byl-li vůz pravidelně servisován, nejsou na hlavních komponentech vozu (motor, převodovka, elektroinstalace, řídicí jednotka) vidět žádné známky opotřebení.
Při používání vozu musíme každý rok počítat s průběžnými investicemi do pravidelné údržby vozu dle počtu najetých km:
- oleje a filtry cca každých 20 tisíc km
- čepy ramen, stabilizační tyčky cca každých 30 tisíc km
- brzdové destičky cca každých 25 tisíc km
- brzdové kotouče cca každých 50 tisíc km
- ložiska kol cca každých 80 tisíc km
- čelní okno cca každých 100 tisíc km
- manuální převodovka – spojka cca každých 80–120 tisíc km
- rozvody motoru cca každých 120 tisíc km
- manuální převodovka – setrvačník cca každých 120–180 tisíc km
- výfuk koncový cca po 180 tisících km, druhá výměna po dalších 80 tisících km
- motor a automatická převodovka po 500 tisísích km
U vozidla je velice důležité, zda je opravdu pravidelně servisováno. Můžeme mít vůz, který má najeto 90 tisíc km a je opravdu ve velice špatném stavu (je-li špatně udržovaný a servisovaný, nebo má stočené km), a naopak vůz, který má třeba 200 tisíc km a při pohledu na jeho stav si každý řekne, že to nebude víc než 30 tisíc (stává se to často u našich vozů.) Dovolím si uvést jako příklad zubaře – nebudete-li chodit na pravidelné „malé“ kontroly k zubnímu lékaři alespoň 1x ročně, je skoro jisté, že za 2–3 roky u něj bude muset strávit několik týdnů, aby se vše dalo opět do pořádku.
V České republice u cca 60 % dovezených vozidel nesouhlasí stav tachografu se skutečným počtem najetých kilometrů, bohužel i řada prodejců ojetých vozů, tzv. „bazaristů“, si opatřuje vozy s „falsifikáty“ servisních knížek. Proto je dobré, aby si zákazník podle razítka zavolal na místo posledního servisu , zda údaj souhlasí, popř. aby se podíval na internet, zda autorizovaný servis vůbec existuje, nebo aby využil služeb společnosti Cebia na: http://www.zkontrolujsiauto.cz/frmStart.aspx ( Cebia lze použít pouze u vozů koupených v CZ či dlouhodobě užívaných v CZ, jelikož data o km se nahrávají z STK a z pojistných škod )
S trochou nadsázky lze říct, že machinace s tachografy si čeští spotřebitelé částečně způsobili sami tím, neustále žádali a žádají vozy do 100 tisíc najetých km, jelikož stále přetrvává staré pravidlo z dob našich Škod 120 – když je na tachografu více než 100 tisíc km, je nutná „generálka motoru“. Tyto modely v síti AUTO PLACE nenaleznete, takže se nemusíte obávat životnosti vozu a opravdu se spolehnout na současnou životnost vozů 500 tisíc km.
Provozovatel obchodní značky AUTOPLACE Rakovnická obchodní společnost s.r.o. kontakty na prodejní místa e-mail: centrala@autoplace.cz web: www.autoplace.cz |
IČ: 028 06 801 DIČ: CZ 028 06 801 č. účtu: 107-6733250207/0100 |
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 224110. |